Reference

Úspěchy

Řada mých studentů (děti, mládež, dospělí) je úspěšná v konkurzech na role ve filmech, TV či reklamách či divadelních představeních a sama se stává také tvůrci či autory různých představení, či jiných jevištních formátů, TV pořadů či filmů.

Milan M. Deutsch: herec, zpěvák a moderátor

www.milandeutsch.cz/divadlo

Milan docházel na individuální hodiny a dochází i na hodiny kurzů, které vedu pro dospělé v rámci Talent drama studia.

„Moje herecké zkušenosti vycházejí především z kurzů Eriky Merjavé, kde jsme se zaměřili na autorskou divadelní tvorbu. Právě díky nim jsem získal řadu zajímavých hereckých příležitostí, intenzivní průprava pod vedením Eriky mé dobře připravila na filmové a reklamní castingy i divadelní konkurzy. Pod vedením Eriky jsme hledali způsob, jak jako herec mohu vycházet sám ze sebe při ztvárňování role, hledali jsme přirozenou cestu projevu na jevišti a vytváření vnitřního dialogu. Tento způsob vedení pomáhá rozvíjet přirozené herectví a zároveň rozvíjí kreativní tvorbu vlastních autorských textů. Díky absolvování těchto kurzů jsem se také více zaměřil na vlastní tvorbu. Výsledkem byly dvě úspěšné divadelní hry, které jsem uvedl na dvou pražských divadelních scénách.“

Adam Vohánka, 16-letý student Státní konzervatoře, hudebně-dramatický obor

Adam docházel do skupin TALENT drama studia

„K Erice jsem chodil od svých pěti let. To jakým způsobem mě vyvíjela je neuvěřitelné. Eričina práce s herci je neobvyklá, je tvořena směrem k autorskému divadlu. Tento způsob práce mi v herectví přineslo dost zkušeností, např. rozvíjet svojí kreativitu, uvědomování si sama sebe a brát jeviště jako posvátné místo. Erika mě vždy připravovala na castingy či kamerové zkoušky a díky ní jsem se dostal do různých filmových castingových agentur. Jsem jí za její píli a ochotu opravdu vděčný, protože mi ukázala cestu a pracovala na mém herectví celých 8-9 let, co jsem k ní chodil. Bez ní bych nebyl tam, kde jsem .“

Sestra Irena Göblová, karmelitka a psycholožka

Sestra Irena dochází na kurz Dialogického jednání

Dialogické jednání s Erikou pro mě představuje velkou zkušenost. Pozoruhodný nástroj setkání se sebou. Poznávání a hravé objevování, experimentování s různými částmi sebe sama, včetně těch, které běžně člověk veřejně neukazuje. Eričin laskavý zájem a nehodnotící přijetí všeho, co se „na place“ odehrává, odbourává obavy a pocity trapnosti z otevření se novému a nečekanému.
Je velmi oživující dotknout se vlastní autenticity, i když za cenu setkání se s maskami, rolemi a nejrůznějšími bloky, za kterými člověk skrývá svou spontaneitu a živost. Erika přirozeně a jakoby samozřejmě udržuje balanc mezi cennými připomínkami, které nabízí další krok do větší hloubky a naprostou svobodou každého zvolit si, kam až v tomto procesu chce a právě teď může jít.
Absence tlaku na výkon a na nějaký konečný správný výsledek v kombinaci s osobními impulzy ke každému účastníku vytváří nesmírně tvůrčí atmosféru, kde pocit bezpečí a svobody otvírají cestu hře, zkoumání sebe sama a vlastnímu autentickému projevu.

Andrea Dorušková, výtvarnice: scénografie a kostýmy, marketing

Andrea docházela na Dialogické jednání.

Je velice těžké popisovat a předávat zkušenost tak subjektivní, niterní a vlastně i intimní. A hlavně je to potřeba vyzkoušet…a pořád zkoušet a otevírat se a objevovat a dál a dál a dál…
Už teď ale vím, že je to práce na sobě velice pomalá a jemná. I když účinky těchto hodin dialogického jednání mají citelný dopad pokaždé – v mých následujících dnech na mé cestě. Ze začátku (a vlastně i teď) bylo  těžké pochopit, co se ode mě vlastně chce. A Eričina opakující odpověď NIC, mě pomáhala odhazovat ze sebe to pozlátko a jít hlouběji a od znovu. Pořád jsem zkoušela cosi„hrát“ a „odhadovat“, co se ode mě asi čeká…ale pořád to nebylo ono…a tak jsem se vracela opět a opět na začátek…což byl i ten úmysl. A postupem, s Eričinou trpělivosti, zájmem, pozitivním, citlivým a povzbudivým přístupem,  jsem své napětí a chtění začala „pouštět“ – prostě jen být a nechat tomu ten „Flow“…který byl stále silnější. A div se světe, začaly se dít ve mně malé zázraky… Prostě jsem cítila zvětšující se důvěru, sobě naslouchat a otevřít se všemu tomu, co se ve mně a se mnou děje!
Taky si myslím, že je velice důležité, kdo to vede…jaký je to člověk, jakou má svojí životní cestu, jak je pravdivý, citlivý a autentický ve svém životě, do jaké hloubky jde a jak mu můžu důvěřovat….a to všechno Erika má, a v jejich hodinách, s jejím vedením je to vidět a cítit. Erika je vlastně takovým jemným průvodcem…v našem vlastním vnitřním dialogu.
A já jsem teprve na začátku…je to pro mě takové objevování, hledání a definování různých poloh sebe sama, jejích spatření, odkrytí, pochopení, a s láskou vyvedených na světlo…učí mě to  neodsuzovat se, hned nesoudit, nezaškatulkovat své projevy, ale je se zvědavosti, láskou uchopit a dát jim prostor, a tím nacházet v sobě smíření, pochopení a lásku k sebe sama. Takže doporučují všem, kteří chtějí sebe více vidět a poznat a přijmout
.

Tobiáš Frýdl, 17-letý student a filmař

Tobiáš navštěvoval kurzy Talent drama studia Eriky Merjavé 9 let

S Erikou Merjavou se znám již velmi dlouho. Devět let jsem chodil do jejího TALENT drama studia a mohu říci, že jsem za tuto zkušenost velmi vděčný a rád na ni vzpomínám. Erika nevede své kurzy standardní cestou klasického divadla, ale snaží se hledat složitější způsoby práce. Účastníky svých kurzů vede cestou autorského divadla, kde jsou herci povýšeni zároveň do rolí autorů (režisérů, choreografů, výtvarníků…), čímž jim dává větší prostor pro umělecké sebevyjádření. Cílem těchto kurzů  je cesta – tedy tvůrčí proces. To studenty učí, že není třeba hnát se za prvoplánovou zábavou mainstreamové scény, ale ukazuje jim potřebu v tvůrčím procesu vzniku divadelní inscenace hledat i jiné cíle. Učí je to nejít jen za co největším úspěchem, nýbrž hledat ve svých životech hlubší hodnoty. A to je v dnešní době obzvlášť třeba.

Zuzana Freja Mesárošová, malířka zabývající se vnitřními obrazy a imaginací

Zuzana dochází na hodiny kurzů pro dospělé v rámci Talent drama studia

Stretli sme sa v januári po 32 rokoch v Prahe. Spolužiačky zo základnej školy v Košiciach. Odkedy som v Prahe som jej chcela napísať a s malou dušičkou poprosiť o stretnutie a rozhovor o divadle. Ale odvahu som našla až po 1,5 roku. Erika Merjavá podobne ako ja chcela byť ako malá herečkou a rovnako ako ja vyštudovala ekonómiu, ale svoj sen si napokon splnila, herectvo vyštudovala a mnoho rokov bola skvelou herečkou. Teraz je umeleckou šéfkou, režisérkou a pedagógom vo svojej vlastnej hereckej škole TALENT drama studio. To mám ale veľké štastie, že sme naše prvé stretnutie neodbili pri víne, ale že ma pozvala pozrieť sa na hodinu herectva. Okamžite som sa do divadla zamilovala, obľúbila si ľudí, ktorý tam chodia a jej unikátny štýl učenia a vedenia. Hrať sa, nie hrať nás učila celý prvý polrok minulého roku a naše hranie sa vyvrcholilo v júni 2019 autorskou hrou Matylda a její sny vo Vršovickom divadle Mana. Bol to nádherný tvorivý proces plný objavovania, prekračovania zóny komfortu, otváraniu sa vlastnému hlasu a prejavu. Som nesmierne šťastná, že som si to mohla vyskúšať, že som mohla stáť na javisku a hrať. Ďakujem Ti Erika za krásny polrok, za všetky Tvoje skúsenosti a rady, za nekonečný kreatívny priestor, radosť, hravosť a profesionalitu. A ako spieva Lady Gaga v pesničke Always Remember Us This Way: „You found the light in me that I couldn’t find“.

Hana Němečková

Hanka docházela na Dialogické jednání.

V DJ jsem několikatýdenní nováček, tak můžu nabídnout jen pár postřehů. Nepřestávám žasnout!  Zaprvé, ráda bych pochopila hned, co to DJ je, ale ono mi to moc nejde – a já z toho mám paradoxně radost. Konečně mi zůstává rozum stát a rozhýbává se ve mně cosi méně rozumného, zato je to inteligentnější – a veselejší a laskavější. Tedy vlastně kdosi inteligentnější, veselejší a laskavější.  Zadruhé, DJ se zdá být plné paradoxů, a tak mu jednoduše důvěřuji. Jak spojit hru a vážnou totální pravost (ne, smích nemůže být hraný!)? Jak být úplně ponořená do přítomného okamžiku a zároveň být nad věcí? Jak být zcela otevřená, podřízená okamžité inspiraci, a přitom absolutně svobodně volit, co budu zrovna dělat? Nemohu si pomoci, líbí se mi to – jako životní styl!
Zatřetí, DJ je pro mě také nechat se překvapit a okouzlit sama sebou a zrovna tak i ostatními kolegy – škoda, že nás není víc, to by teprve byly zážitky! Účinky našich „představení“ vnímám podobné jako při sledování divadelního představení, které se mi líbí – mám pocit, že víc žiji a taky se mi chce víc žít. 
Začtvrté, musím zmínit Eriku. Její laskavý a přející pohled je určitě podstatnou součástí hry. Je tu někdo zkušený, kdo dokáže z druhé strany zachytit bohatství možností, které nám unikají, a dát nám zpětnou vazbu. Je to objevné a vzrušující nebo chcete-li i stresující…asi jako když vás někdo upozorní, že jste v bonboniéře zapomněli ochutnat i griliáš:) Je to skvělé. Stejně jako to, že součástí lekce je i písemná reflexe – takže nakonec se protáhne i ten rozum:)
  Závěr: tento zdánlivě nepraktický kurz nedává nic menšího než… křídla!

Hana Baráková, překladatelka

Hanka dochází do skupiny D-talent (Talent drama studia) pro dospělé.

Eriku znám jako lektorku a zakladatelku skupiny D-Talent, Talent drama studia pro dospělé, mládež i děti. Její přístup k herectví na mě působil jako práce s vnitřním světem každého z nás. Velká část hodin, jak jsem je měla možnost poznat, se sestává z objevování možností hlasu, těla i ducha, z podněcování k opravdovosti, tvořivosti a zbavení se ostychu z naší přirozenosti. Hodiny s Erikou nemají nic společného s dramatickým kroužkem, kam jsem chodila jako dospívající, kde jsem občas odpapouškovala nějakou roli a tím to haslo.

Alžběta Dolečková, 17 let, studentka a herečka Talent drama studia

Bětka je studentka a dochází 11. rokem do Talent drama studia

“ K Erice už chodím nějaký ten pátek a upřímně nemůžu být šťastnější. V tomto souboru jsem už 11 let a díky tomu jsem se naučila neskutečné množství věcí. Naučila jsem se, jak se nestydět a dát do své práce všechno, naučila jsem se co znamená kolektivní práce. Hlavní je, co se mi na divadle tak moc líbí, je že můžu být sama sebou a dělat to, co mě doopravdy naplňuje. Taky jsem se díky Erice naučila, jak z NIČEHO dokáže vzniknout 45ti minutové představení, které je následně oceněno potleskem. Naučila jsem se tvořit, hrát si a být trpělivá, nevzdávat se, když mi něco nejde. Vyzkoušela jsem si pocit, jaké to je stát na divadelních prknech opravdového divadelního sálu. Mám za sebou zhruba 11 představení, pár filmových rolí, skvělé zážitky z filmového tábora. Taky vím, že bych v budoucnosti ráda studovala na DAMU. „

Dana Nejedlá, ředitelka Diakonické akademie

Dana chodí druhým rokem na Dialogické jednání a 1. rokem do TALENT drama studia

„Musím po pravdě napsat, že i když chodím ráda do divadla, herectví mě nikdy moc nepřitahovalo. Přes to už přes rok chodím pravidelně k Erice na dialogické jednání i do Talent drama studia a je to pro mě hodně  obohacující. V dialogickém jednání oceňuji zejména možnost objevovat sama sebe, svoji podstatu. Ne, že bych se neznala, ale díky Eričinu vedení jsem se na sebe začala dívat z trochu jiného úhlu, objevuji další rozměry svojí osobnosti a to mě těší. V Talent drama studiu vytváříme společné představení přístupem autorského divadla – dá se říci, že všichni a každý po svém směřujeme společně k domluvenému cíli. Je to pro mě velké dobrodružství sledovat, jak lidé odlišných povah, věku i zaměření dokáží spolupracovat a vytvářet. Je to prožitek týmové spolupráce v tom nejvlastnějším slova smyslu. A je to pro mě velmi inspirativní i v mém zaměstnání, kde vedu cca 10 členný tým. Moje zkušenosti z kurzu mi pomáhají více chápat moje kolegy jako osobnosti, citlivěji je zapojovat do společných aktivit a zohledňovat jejich přednosti ku prospěchu celé firmy.“